torsdag 15 april 2010

Flash-frågor

Vad är skillnaden mellan frames (bildruta) och keyframes (nyckelbildruta)?

En keyframe är det man använder för att ange att någonting ska hända. Ska någonting ändras i bilden eller animationen måste det allts bestämmas av en keyframe. Frames bildar sedan bara en tidslinje, så att säga, mellan olika keyframes. Alltså: bestämmer hur länge någonting ska ligga kvar, så länge man inte slänger in en tween däremellan, förstås.

Vad gör kodsnutten "stop();"?

Om du har skrivit kodsnutten i en viss keyframe så innebär det att filmen stannar där; den hoppar inte automatiskt vidare till nästa keyframe, som den hade gjort annars. Det är en bra funktion när man till exempel inte vill att en animation ska dra igång direkt, utan att man ska vara tvungen att klicka på en ruta först.

Vad är ett instansnamn och vad används instansnamn till?

Det är ett unikt namn som man tillskriver olika objekt. På så sätt kan man sedan ge objekten olika egenskaper genom att skriva direkta koder som leder direkt till instansnamnet.

Vad är skillnaden på .fla och .swf?

.fla är själva arbetsfilen. Det är så du sparar ditt arbete när du fortfarande håller på att jobba med det och redigera det; själva Flash-filen. När du sedan är helt klar och ska publicera din film, då sparas det istället som en komprimerad .swf-fil. Det är den du lägger upp på internet.

När använder man shape tween?

När man vill att ett objekt ska få en annan form, och att det dessutom ska ske med en snygg övergång. Som när vi förvandlade vårt namn till en boll och vice versa.

När använder man motion tween?

Används ungefär på samma sätt som en shape tween, fast med den viktiga skillnaden att det inte handlar om objekt som ska ändra form. Istället vill man få symboler eller bilder att, kanske, röra sig, ändra storlek eller förflytta sig.

Vad använder man mask-lager till?

Med hjälp av masklagret kan man göra vissa saker osynliga. Man kan dölja delar av själva scenytan, och kanske skriva kommentarer i marginalen som inte kommer att visas i den färdiga filmen.

I laboration 4 använde vi ett movieclip som vi döpte till target_mc, vad är syftet med target_mc?

Det definierar var någonstans man ska lägga filmen, så att den inte kommer i vägen för något annat. Man anger x- och y-koordinaterna för att bestämma var filmklippets vänstra överkant ska hamna.

I inlämningsuppgiften gjorde vi en pop-up-ruta som vi skapade i en egen fil, "popup.fla", där scenen var lika stor som vår scen i "index.fla", varför var pop-up-rutans scen lika stor som index-filens scen och inte 550x440 som våra animationer?

Då skulle den ha hamnat på fel plats och istället anpassat sin positionering efter våra animationer. Nu kan vi helt och hållet själva bestämma pop-up-rutans placering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar